Een toekomstgericht netwerk
Op 1 januari 2025 zijn de programma’s Duurzame Stad, Duurzame Banen en ASTA (Arbeidsmarkt Samenwerkingsnetwerk Techniek Amsterdam) samengevoegd tot het Servicepunt Techniek GrootAmsterdam. Deze programma’s waren de afgelopen jaren al nauw verweven in de campagne Baan met Toekomst, waarmee een stevig fundament is gelegd voor het werven van kandidaten in kraptesectoren zoals techniek, bouw, infra, emobility en groen. Het afgelopen halfjaar stond daarom niet alleen in het teken van het behalen van operationele doelen, maar vooral van de overgang naar deze nieuwe situatie. In 2025 ging een vrijwel volledig nieuw team van vertegenwoordigers van diverse partners aan de slag, met heldere doelen en veel enthousiasme. Dagelijks zetten zij zich in om deelnemers te werven voor evenementen, gesprekken te voeren met kandidaten en de juiste matches te maken tussen mensen, werkgevers en opleiders. Het kleine maar ambitieuze team – bestaande uit een programmamanager, vier loopbaancoaches, twee projectleiders, een projectondersteuner en een communicatiespecialist – werkt intensief samen om resultaten te boeken. Met nieuwsgierigheid, kennisdeling en het vieren van successen ontwikkelen zij zich continu en dragen zij bij aan een sterk en toekomstgericht technisch netwerk in Groot-Amsterdam.
“Een stevig Fundament”
Een sterk merk
Het campagnemerk Baan met Toekomst is in 2020 geïntroduceerd en niet meer weg te denken uit het Amsterdamse speelveld. Een sterk merk, met een gestructureerde werkmethode. Tijdens oriëntatiedagen maakt het campagneteam kandidaten enthousiast voor opleidingen of banen in passende branches. Daarna geven verdiepingsdagen de kans om bij een opleider of werkgever te onderzoeken of het gekozen vak echt iets voor ze is. Vervolgens helpen loopbaancoaches hen om de juiste ontwikkelpaden te volgen voor de ideale carrière. Met uiteindelijk de juiste kandidaat op de juiste plek, in een heel sterk netwerk.
Gezamenlijke focus
Tegelijkertijd wordt voortdurend scherp geprofessionaliseerd. Met steeds meer structuur en samenwerking, zowel binnen het team als daarbuiten. Daardoor werd dit halfjaar de database van kandidaten opvallend veel beter. Goed nieuws, want in de strategie is bewust gekozen voor meer instroom van kandidaten. Met flinke investeringen voor meer naamsbekendheid. Door gezamenlijke focus en duidelijke communicatie ontvingen wij veel meer aanmeldingen voor de events.
Maatwerk
De diversiteit in het aanbod van kandidaten is enorm. Niet alleen in opleidingsniveau, ook in man-vrouwverschillen, leeftijdscategorieën en balans tussen Nederlands en anderstaligen. In het bijzonder de aantallen statushouders en asielzoekers dwingen ons het aanbod steeds te verfijnen. Wij werken met een segmenteringsmodel en ontwikkelen maatwerk voor specifieke groepen.
Uitdagingen
Het eerste halfjaar van 2025 is goed afgerond. Opvallend is het grote succes aan de voorkant: de instroom. Het beoogde aantal deelnemers aan oriëntatie- en verdiepingsdagen is ruim gehaald. De uitdaging zit nu aan de achterkant: de werkelijke uitstroom van kandidaten naar een opleiding of baan. Daar focussen we dan ook op in het tweede halfjaar. Met nieuwe initiatieven verwachten we de doelen voor de uitstroom in 2025 te halen.
Meer zichtbaarheid
Per 1 maart is de communicatiefunctie ingevuld. Sindsdien is intensief ingezet op meer zichtbaarheid, op verschillende niveaus. Met een heldere merkpresentatie, een planmatige aanpak en een campagne-funnel proberen we ons stap voor stap sterker te positioneren. De tone of voice is strakker gemaakt. Menselijker, meer verbindend. En de communicatiedruk is toegenomen. Er wordt meer content gecreëerd, geïnvesteerd in websitebezoek en de aanmeldtool. Dit leidt tot grotere aantallen deelnemers aan events. Partners reageren positief.
Optimaliseren en verbinden
Er ligt een behoorlijke opgave voor het tweede halfjaar van 2025. We blijven de diensten, processen en procedures optimaliseren. Stap voor stap komen we met oplossingen en snellere aanpassingen. We ontwikkelen een nieuwe huisstijl en communicatiestrategie, implementeren kandidaatvolgsysteem Rapasso, hanteren de nieuwe eventstool Momice, en verdelen de database in vier relevante segmenten, met een passend pakket per groep. En binnenkort organiseren we ons eerste innovatieve matchoverleg. Samen met verschillende specialisten, bijvoorbeeld in kandidaatprofielen, werkgeversaanbod, vacatures, opleidingen en financieringen, zoeken we de ideale match voor de ongeveer 65 meest kansrijke kandidaten. Van werkzoekend naar werk, van vacature naar talent, van ambitie naar opleiding. We verbinden alle partners en richten ons op een gezamenlijk doel.
Bekijk een impressie van de afgelopen Baan met Toekomst Oriëntatiedag van 11 juni 2025 (Vimeo).
