Werkgeversteam brengt werkgevers met elkaar én werkzoekenden in contact

v.l.n.r. Jeroen, Emmelyn, Ivo en Johan

WERKGEVERSTEAM

“We ondersteunen werkgevers bij onder andere het werven, behouden en scholen van personeel”

Het werkgeversteam van het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam is een hecht team van zes mensen die de krachten bundelen. Het doel van alle activiteiten is om werkgevers te ondersteunen bij onder andere het werven, behouden en scholen van personeel. In deze kwartaalupdate hebben we aandacht voor vier activiteiten:

  • Andersom solliciteren
  • Werk-naar-werk
  • Horeca- / hospitality-bijeenkomst
  • Banenmarkten

Andersom solliciteren:
Bedrijven pitchen hun vacatures

Jeroen Buijs, werkgeversadviseur
Jeroen Buijs, werkgeversadviseur

Bij Luchtvaart Community Schiphol (LCS) is het idee ontstaan van ‘andersom solliciteren’. De gedachte erachter is dat werkgevers als het ware solliciteren bij potentiële werknemers. Voor dit evenement heeft LCS het Werkgeversteam om ondersteuning gevraagd.

Werkgeversadviseur Jeroen Buijs pakte de handschoen met plezier op. “Een van de dingen die ik heb gedaan, is helpen bij het herschrijven, het aan deze tijd aanpassen van de vacatureteksten van de vijf deelnemende werkgevers. Dat betekent meer nadruk op vaardigheden en minder op diploma’s. Verder adviseerde ik om de vacatures voorafgaand aan het event bekend te maken aan de bezoekers, zodat zij weten wat voor soort werk ze kunnen verwachten. Ook heb ik de collega’s van de teams die voor werknemers bemiddelen geïnformeerd, waardoor zij mogelijke kandidaten konden tippen.”

Het andersom solliciteren gaat als volgt: elke werkgever houdt een pitch van zo’n tien minuten voor de aanwezige bezoekers. Na afloop vult iedere bezoeker op een kaartje in met welke werkgevers (één of twee) hij of zij een kennismakingsgesprek wil.

Enthousiaste werkgevers én werkzoekenden

Zowel de deelnemende werkgevers als de 35 bezoekers waren na afloop enthousiast.

“De bezoekers juichten het enorm toe dat de vacatures van tevoren waren toegestuurd. De werkgevers bereiken met hun pitch direct een hele groep werkzoekenden.”

Iedereen heeft met minimaal één bedrijf gesproken die middag. Het resulteerde uiteindelijk in ten minste zeven banen.

Van Werk-naar-werk:
Talent benutten van oudere werknemer

Ivo Maselaman, werkgeversadviseur
Ivo Maselaman, werkgeversadviseur

Werknemers die na decennia ‘trouwe dienst’ door omstandigheden op zoek moeten naar ander werk, staan voor een fikse uitdaging. Doorgaans hebben deze 50+’ers heel lang niet hoeven solliciteren en is hun cv verouderd. Loopbaanadviseurs van de vakbonden die aangesloten zijn bij het Regionaal Werkcentrum, begeleiden deze vaak goed opgeleide mensen. Het kan gaan om personen die zich niet verder kunnen ontwikkelen binnen het bedrijf, graag bij een ander bedrijf aan de slag zouden gaan of een aflopend arbeidscontract hebben.

Wanneer een kandidaat weet welke functie hij ambieert, maar daar zelf geen bedrijf bij kan vinden, stuurt de loopbaanadviseur deze door naar Jeroen Buijs en Ivo Maselaman van het werkgeversteam. “Wij gaan dan met deze kandidaat in gesprek en proberen zo veel mogelijk duidelijkheid te krijgen over waar de ambities liggen en welke kennis en vaardigheden ze meebrengen”, vertelt Jeroen. “Vervolgens zoeken we in ons uitgebreide netwerk een werkgever die bij deze persoon zou passen.

Wij zijn het laatste duwtje om werkzoekende en werkgever bij elkaar te brengen.”

Voldoening

Ivo en Jeroen hebben er beiden veel voldoening van. “Het is mooi om mensen die niet verder komen in hun zoektocht, aan werk te helpen”, vindt Ivo. “Vooral de wat lastigere doelgroep ligt mij wel. Zo had ik een kandidaat die jarenlang in het buitenland in de mode had gewerkt. Bij terugkomst in Nederland kwam hij niet aan de bak in deze branche. In een gesprek met hem kwam naar voren dat hij over veel managementervaring beschikt. Ik dacht meteen aan een infrabedrijf uit mijn netwerk waarvan ik wist dat het op zoek was naar een ervaren manager.

Samen met de kandidaat ging ik daar op kennismakingsbezoek en het klikte van beide kanten meteen. Nu werkt deze zestigjarige er met veel enthousiasme.”

Horeca- en hospitality-bijeenkomst:
Ondernemers werken gezamenlijk aan personeelsuitdagingen

Horeca ondernemers werken gezamenlijk aan personeelsuitdagingen
Horeca-ondernemers werken gezamenlijk aan personeelsuitdagingen

Op maandag 27 mei vond in de Beurs van Berlage een bijeenkomst plaats van diverse horeca- en hospitality-bedrijven. Jeroen Buijs en Ivo Maselaman constateerden dat veel bedrijven in deze branche kampen met personeelsuitdagingen. “Als concurrenten gaan ze niet zo makkelijk bij elkaar op de koffie”, zegt Jeroen, “en daardoor weten ze niet van elkaar tegen welke problemen ze aanlopen. Ivo en ik zien echter in de praktijk dat er veel overlap is.”

De beide werkgeversadviseurs van het Regionaal Werkcentrum nodigden daarom de HR-managers van enkele grote spelers in de branche uit om eens met elkaar van gedachten te wisselen. Vooraf konden ze per mail aangeven wat er in hun bedrijf speelt op personeelsgebied.

Ivo: “Uit ervaring weet ik dat bedrijven graag advies krijgen over hoe ze een probleem kunnen aanpakken. In deze branche is veel werk, maar door verschillende oorzaken komen ze maar moeilijk aan goed personeel. Wij willen hen graag ondersteunen.”

Voor deze eerste bijeenkomst hebben Ivo en Jeroen twee ‘hete hangijzers’ aan de orde gesteld: werving en behoud van personeel. In groepjes van drie, waarbij ook adviseurs van het Regionaal Werkcentrum en Werkgeversservicepunt aansloten, zijn deze twee onderwerpen besproken. De opdracht voor de deelnemers was om te zoeken naar oplossingen. “Er ontstond een interessante chemie en discussie”, aldus Jeroen. “Doordat je elkaars uitdagingen hoort, komen er soms verrassende oplossingen. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een sollicitant hebben afgewezen die wellicht bij een concullega wél op zijn plaats is. Als je dat van elkaar weet, hoeft zo iemand niet verloren te gaan voor de branche.”

Jeroen en Ivo laten de bedrijven ook nadenken over andere wegen om personeel te werven. Zo houdt Jeroen zich bezig met skills-based werken. “Als je een tekort aan koks hebt, zou je ook eens kunnen kijken naar mensen die thuis elke dag fantastisch koken, maar geen officieel diploma hebben. Mogelijk is die persoon met enige bijscholing en begeleiding over een poosje een waardevolle kracht in je hotelkeuken.”

De deelnemende HR-managers waren na afloop unaniem positief en willen graag een volgende bijeenkomst. Daar zal een ander onderwerp centraal staan. Bijvoorbeeld verzuim.

Het werkgeversteam wil dit concept ook toe te gaan passen bij andere branches, zoals retail, logistiek en bouw & techniek.

Banenmarkten in soorten en maten:
Grote banenmarkt in de openlucht in Amstelveen

Oscar Lassally, werkgeversadviseur
Oscar Lassally, werkgeversadviseur

In het Raadhuis van Amstelveen is 24 mei een grote banenmarkt gehouden, georganiseerd door de gemeente Amstelveen. Vanuit zijn rol als accountmanager Inburgering heeft Oscar Lassally van het werkgeversteam meegeholpen om deze banenmarkt tot een succes te maken. De ruim 125 bezoekers konden terecht bij 21 Amstelveense werkgevers. Doelgroepen waren mensen die vanuit verschillende situaties naar werk begeleid worden: vanuit de bijstand of van-werk-naar-werk. Maar ook mensen met een rugzakje, inburgeraars en Oekraïners.

“Iedereen was welkom, ook kandidaten die al werk hebben maar meer willen werken. We kijken vooral naar wat iemand wil en kan. Door het mooie weer konden de kraampjes buiten staan en was het een gezellige en daardoor laagdrempelige banenmarkt.”

Mini-job events en jongerenbanenmarkt in Haarlemmermeer

In de gemeente Haarlemmermeer, die bestaat uit 31 dorpen en kernen, is gekozen voor een kleinschalige opzet. Ze noemen het daar een mini-job event. Vorig jaar vonden de eerste drie plaats, in Halfweg, Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Dit jaar is op 11 juni het eerste mini-job event gehouden in Badhoevedorp. Johan de Wijs is als werkgeversadviseur van het Regionaal Werkcentrum nauw betrokken bij de organisatie van de events. “Wij nodigen zes werkgevers uit, die verschillende branches vertegenwoordigen. Dit keer waren dat onder meer uitzendbureau Luba, vervoersbedrijf A-Tax de Vries, zorgaanbieder Amstelring en horecabedrijf HMS Host.”

Johan de Wijs, werkgeversadviseur
Johan de Wijs, werkgeversadviseur

Alle inwoners van Badhoevedorp die op zoek zijn naar (ander) werk of scholing, waren welkom op het mini-job event. “Het is heel kleinschalig en we hebben ruim dertig kandidaten ontvangen.”

Johan: “Doordat bezoekers dicht in de buurt van de werkgevers wonen, voelt het al snel vertrouwd en is een match vaak makkelijker dan bij een groter event.”

Behalve bij de mini-job events is Johan betrokken bij een jongerenbanenmarkt én een retailmarkt. Deze laatste is op 20 maart gehouden in het centrum van Hoofddorp en werd georganiseerd in samenwerking met Wereldhaven, een vastgoedpartij die door het hele land winkelcentra beheert. De jongerenbanenmarkt op 8 maart in het Nova College in Hoofddorp had als doelgroep scholieren en jongeren tot 27 jaar. Naast de banenmarkt zijn er die dag verschillende workshops gehouden en was er een professionele fotograaf die van de jongeren een mooie profielfoto maakte. Johan: “Het Hyatt Place Hotel liet via een presentatie zien wat het werk in het bedrijf inhoudt. Daar zijn in elk geval een paar banen uitgerold, een mooi resultaat.

Wat heel leuk is aan deze jongerenbanenmarkt is de samenwerking tussen onderwijs, gemeente en ondernemers van de Haarlemmermeer. Doel is om onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar te brengen en zo de jeugdwerkloosheid terug te dringen.”

Interview in Kijk op Groot Amsterdam.
Interview over het event Bedrijven in Zicht in Kijk op Groot Amsterdam.

Interview in Kijk op Groot-Amsterdam: Zet je deuren open!

De open bedrijvenweek ‘Bedrijven in Zicht’ vndt dit jaar plaats van 23 tot en met 28 september in de regio Groot-Amsterdam. Deelname is gratis.

In het magazine staat een interview met de twee kartrekkers van dit project: Jurgen Doedel en Michelle van Elk. Zij gaan uitgebreid in op de kansen en mogelijkheden die Bedrijven in Zicht biedt voor werkgevers en geïnteresseerden.

Lees het artikel in Kijk op Groot Amsterdam hier.

Op de website www.bedrijveninzicht.com kunnen bedrijven zich nu aanmelden. Bezoekers kunnen zich per 1 augustus aanmelden. Meedoen is gratis.

Meer weten?

Voor meer informatie, kijk op onze informatiepagina voor werkgevers en neem contact op met een van de werkgeversadviseurs.