Krachten bundelen voor de beste klantreis: no wrong door

aftrap groepsfoto leren werken

PROJECT INTEGRALE DIENSTVERLENING LEREN EN WERKEN

“Het is belangrijk dat we straks iedereen die aanklopt met een vraag over werk of opleiding altijd kunnen helpen, ongeacht bij welke organisatie iemand binnenkomt.”

Vanaf 2025 komt niemand die in de regio Groot-Amsterdam op zoek is naar werk of een opleiding bij de ‘verkeerde deur’ terecht. Dan zijn alle partners die kandidaten (mede) begeleiden naar werk of scholing op de hoogte van elkaars mogelijkheden.

Aftrap Integrale dienstverlening Leren en Werken

Onder de noemer Integrale dienstverlening Leren en Werken zorgen we ervoor dat niemand meer van het beruchte kastje naar de muur wordt gestuurd. Op dinsdag 25 juni kwamen vertegenwoordigers van de vijf hoofdrolspelers (de taskforce), gemeente Amsterdam, ROC van Amsterdam (ROCvA), UWV, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en het Regionaal Werkcentrum, onder leiding van kartrekker Ghizlane Bensi van het Regionaal Werkcentrum bijeen voor de aftrap. Al deze organisaties hebben hun eigen dienstverlening voor Leren en Werken. Die zijn echter nog niet goed genoeg op elkaar afgestemd, waardoor de inwoner niet altijd weet waar hij terecht kan met zijn vraag.

Ghizlane projectleider
Ghizlane Bensi, projectleider Integrale dienstverlening Leren en Werken

“Samen met de projectgroep heb ik deze bijeenkomst georganiseerd om partners te informeren waar we nu staan met het project en om input van hen te krijgen voor de vervolgstappen”, aldus Ghizlane Bensi.

“Het Regionaal Werkcentrum is een mooie netwerkorganisatie. Als we de krachten nóg meer bundelen staan inwoners van de regio Groot-Amsterdam straks nooit meer voor een verkeerde deur.”

 

 

Elkaar beter leren kennen

Bij de aftrap was onder anderen Simone Wijkamp aanwezig, scholingsadviseur bij het Regionaal Werkcentrum. Na de opening presenteerden alle leden van de taskforce zich kort aan elkaar. Daarna gingen zij in groepjes uiteen om te brainstormen over samenwerking.

Leren-werken-aftrap
Scholingsadviseur Simone Wijkamp, (tweede van links) in gesprek met collega’s

Simone: “Ik vond het een heel leuke en energieke bijeenkomst, waarin we veel van en over elkaar hebben gehoord. Ik zat in een groepje met mensen van het ROCvA en UWV. We begonnen met het benoemen van de sterke punten per organisatie binnen de samenwerking. We merkten dat we die op sommige punten nog kunnen verbeteren. Als scholingsadviseur zou ik bijvoorbeeld heel graag een vast contactpersoon hebben bij het ROCvA. Het aanbod van het ROCvA is zo groot dat ik nog vaak moet zoeken welke opleiding het beste past bij de wensen en mogelijkheden van een kandidaat. Loopbaancoaches en klantbegeleiders verwijzen kandidaten soms naar een particuliere opleider, omdat ze geen of onvoldoende zicht hebben op de opleidingsmarkt. Mijn voorkeur gaat echter uit naar opleidingen van het ROCvA. Die duren meestal wel wat langer, maar de begeleiding is veel beter en dat is belangrijk voor onze vaak kwetsbare doelgroep.” De verbinding met alle partners moet er straks voor zorgen dat mensen als Simone kandidaten gerichter kunnen helpen.

Krachten bundelen voor direct antwoord op de klantvraag

Als lid van de taskforce namens het ROCvA is Milo Stokman enthousiast over het initiatief en de Aftrap. “Als lid van de stuurgroep ben ik al langer verbonden aan het Regionaal Werkcentrum.” Hij vervolgt:

Milo Stokman, ROCvA
Milo Stokman, programmamanager Leven Lang Ontwikkelen bij ROCvA

Ik wil graag zoveel mogelijk collega’s van het ROCvA laten aansluiten bij deze samenwerking. Het is belangrijk dat we straks iedereen die aanklopt met een vraag naar werk of opleiding, altijd kunnen helpen. Het maakt dan niet uit bij welke organisatie iemand binnenkomt.”

In de tweede brainstormsessie kwam de klantreis aan de orde. “We hebben tips en knelpunten besproken. Een van de dingen die naar voren kwamen, is de mogelijkheid onderzoeken van één gezamenlijk klantcontactcentrum. Daarvoor zul je de informatievoorziening slimmer moeten organiseren. Te denken valt aan een soort triage waarbij de medewerkers van het (online) klantcontactcentrum de kennis hebben om goed door te vragen als een kandidaat zich meldt met een werk- of scholingsvraag.”

Vooral dat laatste is volgens Milo cruciaal bij de groeiende groep volwassen zij-instromers. “Het gebeurt regelmatig dat een kandidaat afhaakt omdat hij niet direct goed geholpen kan worden. Met Integrale dienstverlening Leren en Werken wordt een kandidaat straks direct door de juiste persoon geholpen. Mocht een doorverwijzing nodig zijn, dan is dit altijd via een warme overdracht. Dat betekent bijvoorbeeld dat de kandidaat teruggebeld wordt door de juiste persoon en niet zelf hoeft te gaan bellen.”   

Na de atrap

Leren-werken-aftrap-brainstorm
Brainstormen over de samenwerking

Ghizlane is blij met de input die ze deze middag heeft ontvangen van de ruim veertig genodigden van de verschillende partners. Wanneer de uitkomsten zijn geanalyseerd, vormen die de basis voor het vervolg van de inrichting.

“Na deze aftrap kunnen we starten met de inrichting van de Integrale dienstverlening Leren en Werken. Hoe krijgen we de kennis naar de voordeuren? Hoe gaan we samenwerken? Als dat duidelijk is, komen we in de uitvoeringsfase. In wezen zijn we niet iets nieuws aan het bouwen, maar alles wat we in huis hebben aan het bundelen.”

Samen bouwen

249 Niels samen bouwen
Niels van Erkelens, ROCvA / Bouwmensen Amsterdam (tweede van rechts)

Niels van Erkelens van ROCvA en Bouwmensen Amsterdam maakte de vergelijking met de fundering van een gebouw en liet de aanwezigen als metafoor samen een muurtje metselen.

Ghizlane waardeerde zijn inbreng: “Het thema van de aftrap is ‘Samen bouwen aan een integrale dienstverlening Leren en Werken’. Het is mooi om te zien hoe vandaag iedereen mee heeft gedacht over hoe we onze dienstverlening en samenwerking kunnen verbeteren. Zo bouwt iedereen letterlijk mee aan deze dienstverlening.” Niels vult aan:

“Ik vond het belangrijk om een steentje bij te dragen, omdat je samen moet bouwen aan de toekomst. Voordat je kunt beginnen stenen te leggen moet de fundering goed staan. Dat is waarom we met zijn allen vandaag hier zijn.”

Meer weten?

Mail Ghizlane Bensi, projectleider Integrale dienstverlening Leren en Werken via leren-werken@rwcgrootamsterdam.nl