LCS, een bedrijf dat door corona andere wegen zocht om meer vast personeel te werven, heeft in de afgelopen maanden met succes aangeklopt bij het Regionaal Werkcentrum (RWC) Groot-Amsterdam. ,,Zij dachten goed met ons mee”, aldus Ruud Verbeek, manager operations bij LCS.
LCS is het bedrijf in Nederland dat een totaaloplossing biedt aan bedrijven voor het reinigen van herbruikbare verpakkingen, zoals emmers die de bloemist gebruikt voor de bloemenverkoop. Een belangrijke opdrachtgever van LCS is de grootste bloemenveiling ter wereld, Royal FloraHolland in Aalsmeer. Jan van Hoef, managing director van LCS: ,,Wij ontzorgen de klant door het hele proces van reiniging voor onze rekening te nemen. Van het leveren van personeel, via het maken van de planning tot en met het leveren van de emmerwassers. Dit doen wij op een transparante manier, zodat de klant exact weet wat de kosten zijn.”
Het personeel van LCS bestaat voor een groot deel uit flexwerkers en voor een klein deel uit een vaste kern. Doordat er op de lange termijn meer werk komt, was LCS op zoek naar uitbreiding van de vaste kern. Tijdens de coronapandemie zag het bedrijf dat onder meer de luchtvaartsector personeel moest afstoten. Verbeek nam daarop contact op met Schiphol. Daar werkt immers personeel dat ook procesgeoriënteerd is, gewend is aan seizoensinvloeden en aan ploegendiensten. Voor het begeleiden van mensen van werk naar werk was op Schiphol echter door de steunmaatregelen op dat moment geen noodzaak. Al snel kwam LCS toen uit bij RWC Groot-Amsterdam.
Werkzoekenden een kans geven
Verbeek legt uit hoe LCS gewend is om te gaan met personeel: ,,Wij werken al jaren met werknemers van diverse achtergronden, zoals statushouders of mensen met een arbeidsbeperking. Toen wij in contact kwamen met accountmanager Timo Rijsterborgh van RWC Groot-Amsterdam bleek er al snel een goede match te zijn. Aanvankelijk was hij nog wat voorzichtig naar ons toe, want ja, ze hadden wel wat ‘lastig plaatsbare’ kandidaten. Dat was voor ons geen enkel probleem. Sterker nog, wij hebben goede ervaringen met deze doelgroepen.”
“Als je mensen serieus neemt, naar hen luistert en zorgt dat ze volwaardig kunnen meedraaien, worden het zeer loyale medewerkers”
Jan van Hoef, managing director van LCS
Uitgangspunt bij LCS is dat je iedereen een kans moet geven. Van Hoef: ,,Doordat wij met mensen van verschillende nationaliteiten werken en soms met mensen die een beperking hebben, voelen onze medewerkers zich snel thuis in ons bedrijf. Het is lang niet altijd nodig om de Nederlandse taal (goed) te spreken. Wij leren de mensen het werk door hen te laten meelopen en -kijken en het hen vervolgens zelf te laten doen. Als je mensen serieus neemt, naar hen luistert en zorgt dat ze volwaardig kunnen meedraaien, voelen ze zich gewaardeerd. Het resultaat is dat je zeer loyale medewerkers hebt die met plezier hun werk doen.”
‘Goed luisteren naar wat ondernemer nodig heeft’
Inmiddels heeft LCS via RWC Groot-Amsterdam vijf werkzoekenden aangereikt gekregen. Drie kandidaten, waaronder twee statushouders, zijn daadwerkelijk gestart. ,,De accountmanager luistert goed naar wat jouw bedrijf nodig heeft en komt dan met een voorstel voor een aantal kandidaten. In ons geval kwam de accountmanager met enkele kandidaten op de werkvloer kijken zodat ze een goed beeld kregen van de werkzaamheden. Maar ook de begeleiding nadat iemand is geplaatst, is uitstekend. Ze laten een kandidaat echt niet zomaar los.”
Tips voor andere ondernemers
Verbeek en Van Hoef hebben desgevraagd nog wel wat tips voor collega-ondernemers die op zoek zijn naar personeel. ,,Sta open voor andere mogelijkheden dan je misschien gewend bent en wees niet bang om je eisen bij te stellen. Maak gebruik van alternatieve kanalen zoals RWC Groot-Amsterdam. En bovenal: investeer in mensen en laat hen voelen dat ze gewaardeerd worden. Dát werpt gegarandeerd vruchten af.”
Anke Derkse 21 oktober 2021