Slimme bedrijven helpen personeel Schiphol aan werk

Sinds de coronacrisis zitten veel medewerkers van Schiphol thuis. Toch weten sommige werkgevers personeel op een creatieve manier aan het werk te houden. Zo werken grondstewardessen en bagagemedewerkers van de luchthaven nu tijdelijk bij webwinkel Vouchervandaag.nl een paar kilometer verderop. Het Regionaal Werkcentrum gaat dergelijke trajecten van werk naar werk ondersteunen en samen met werkgevers trajecten opstarten.

“Plotseling zaten al onze 400 medewerkers en uitzendkrachten zonder werk”, vertelt John van Hartevelt niet zonder emotie in zijn stem. De directeur van uitzendorganisaties Skyjob en Zaankracht levert sinds jaar en dag voornamelijk grondpersoneel voor luchthaven Schiphol. Tot de coronacrisis komt. “Dat is voor het personeel heel vervelend en voor de organisatie desastreus, omdat we voor een flink aantal mensen een doorbetalingsverplichting hebben.”

Bericht op LinkedIn

Maar John gaat niet bij de pakken neerzitten. “Medio mei hebben we een mail gestuurd naar al onze mensen: ‘Wij gaan op zoek naar andere opdrachtgevers. Wie staat daarvoor open?’ De meesten wilden maar wat graag aan de slag. We hebben vervolgens een bericht op LinkedIn gezet om aan te kondigen dat we geschoold personeel konden bieden. En we zijn actief gaan rondbellen naar werkgevers in de regio om ze een aantrekkelijk aanbod te doen.”

Meer mensen nodig

Een van die werkgevers is Wilfred Neuteboom, directeur van webwinkel Vouchervandaag.nl in Hoofddorp. Wilfred: “Ik had net een personeelsadvertentie geplaatst. Sinds de coronacrisis is het aantal bestellingen namelijk explosief gestegen. Ik had dringend meer mensen nodig om orders te verzenden.”

“Het voelt goed om een bedrijf uit de brand te helpen”

Wilfred Neuteboom • vouchervandaag.nl

Aan het werk houden

Wilfred krijgt veel reacties op de vacature en spreekt ook met John van Hartevelt. Wilfred: “John vertelde me dat zijn mensen nergens terecht konden. Maar hun salarissen moesten wel doorbetaald worden. Hij wilde zijn personeel aan het werk houden en zijn bedrijf overeind houden. Ik wilde zijn aanbod wel onderzoeken. En het voelt goed om een bedrijf uit de brand te kunnen helpen.”

Vanuit competenties denken

In een persoonlijk kennismakingsgesprek bespreken John en Wilfred de mogelijkheden om grondpersoneel in te zetten als e-commercemedewerkers. Wilfred: “In eerste instantie denk je niet aan grondstewardessen en bagagemedewerkers voor een e-commercebedrijf. Maar als je vanuit competenties gaat denken, is er heel veel mogelijk.” John vult aan: “Wij kennen het grondpersoneel al lang. Deze mensen zijn geschoold en hebben een hoog arbeidsethos. Ze zijn flexibel, klantgericht en kunnen met werkdruk omgaan. Ik wist dat ze dit zouden kunnen.”

Flexibel inzetten

Als John het voorstel vervolgens bij zijn mensen neerlegt, besluiten er uiteindelijk negen aan de slag te gaan bij VoucherCompany. En met succes. Wilfred: “Wij zijn ontzettend blij met deze mensen. We kunnen ze op verschillende plekken inzetten, zoals in het magazijn om producten in te pakken, maar ook om voorraden te tellen en retouren af te handelen. Ik hoop ze langer te kunnen inzetten. Ik zou dit andere ondernemers zeker aanraden.”

De telefoon pakken

Ook John is tevreden met deze oplossing. John: “Het mes snijdt aan twee kanten. Vouchervandaag.nl heeft goed personeel en wij zijn blij dat onze mensen aan de slag kunnen blijven. Je moet in deze tijd niet bij de pakken neerzitten, maar creatief zijn en de telefoon pakken. Dat werkt. We hebben ook al mensen geplaatst bij andere werkgevers. Op deze manier komen we er wel.”

Regionaal Werkcentrum

Het Regionaal Werkcentrum begeleidt personeel en bedrijven in trajecten van werk naar werk en neemt zelf initiatieven om samen met werkgevers werkloosheid te voorkomen.

Ook mensen van werk naar werk helpen?
Neem contact met ons op.