“Ik ben niet alleen hun huis aan het schoonmaken, ik ben onderdeel van hun leven.”
Op de lokale zender AT5 is sinds eind februari een aantal prachtige filmpjes te zien waarin medewerkers huishoudelijke hulp enthousiast vertellen over hun werk. De filmpjes, gemaakt in het kader van ‘Zorg voor Amsterdam’, laten zien wat het werk ‘hulp bij het huishouden’ inhoudt en wat deze medewerkers voor hun cliënten betekenen.
Neem nou Hans van 61. Hij helpt cliënten om hun angsten te overwinnen en treedt zelfs op als coördinator in zaken als medische hulp.
“Dit werk maakt het bijzonder doordat je mensen die in de rats zitten kunt helpen en daarmee iets voor hen kunt oplossen.” – Hans van Dalen (61), Huishoudelijke hulp
Ook Mimouna (47) haalt veel voldoening uit haar werk. Zij is moeder van drie kinderen en vindt het fijn om deze baan te hebben, omdat ze dan haar tijd goed kan verdelen tussen haar gezin en werk. “Werken in de huishouding betekent heel veel voor mij, omdat ik veel beteken voor mijn cliënten. Ze zijn altijd blij als ik er ben. Als ik er niet zou zijn, zouden mijn cliënten zich heel eenzaam voelen.”
Wachtlijsten te lijf
De wachtlijst van mensen in Amsterdam die deze zorg hard nodig hebben, is inmiddels opgelopen tot meer dan 1200. ‘Zorg voor Amsterdam’ is een samenwerking tussen de gemeente Amsterdam, Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam, WerkgeversServicepunt en acht organisaties voor thuiszorg. Samen hebben ze de handen ineengeslagen om de wachtlijst te lijf te gaan.
Wethouder Alexander Scholtes (Zorg): “De wachtlijst voor huishoudelijke hulp is nog steeds veel te lang, met name door de personeelstekorten. Als je kiest voor dit vak, heb je werk dat er echt toe doet en waar je veel voldoening uit kunt halen. Geen dag is hetzelfde en je draagt eraan bij dat Amsterdammers zo lang mogelijk in hun eigen huis kunnen blijven wonen.”
“Als Hulp bij huishouden draag je eraan bij dat Amsterdammers zo lang mogelijk in hun eigen huis kunnen blijven wonen.”
– Alexander Scholtes, Wethouder Zorg
Hans Bitter, regiomanager van Tzorg Amsterdam, is vanuit de samenwerkende thuiszorgaanbieders lid van de werkgroep die deze campagne mede heeft vormgegeven. “Vanuit mijn expertise kan ik goed uitleggen wat onze cliënten nodig hebben en over welke vaardigheden een medewerker in de thuiszorg moet beschikken. Er is geen specifieke opleiding voor nodig en in principe kan iedereen het doen. Jong, oud, student, man, vrouw, non-binair, het maakt allemaal niet uit. Het is vooral belangrijk dat je hulpvaardig bent en signalen oppikt in de woning of van cliënten zelf die om aanvullende zorg vragen. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat er producten over de datum in de koelkast liggen, kan dat erop wijzen dat de cliënt minder goed voor zichzelf kan zorgen. Een hulp in de huishouding is niet alleen een schoonmaakhulp. Een goed contact met de cliënt is minstens zo belangrijk.”
Speciaal belteam
De campagne, die eind februari is gestart, is de tweede van ‘Zorg voor Amsterdam’. Hans Bitter: “Bij de eerste campagne kregen we zoveel reacties dat wij het als thuiszorgorganisaties niet aankonden. Het nabellen van alle mensen die hadden gereageerd was enorm tijdrovend. Wij zijn dan ook heel blij dat Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam ons dat nu uit handen heeft genomen.”
Jessica Kok, coördinator van Zorg voor Amsterdam vanuit Regionaal Werkcentrum: “Wij bellen nu eerst iedereen na die heeft gereageerd. Mensen zijn niet altijd met één telefoontje bereikbaar, dus dat kost veel tijd. Wij hebben nu een heel belteam samengesteld dat de mensen nabelt en de eerste screening doet. Pas daarna koppelen wij de kandidaat aan de gewenste thuiszorgaanbieder.”
Het team van het Regionaal Werkcentrum houdt alle plaatsingen én alle afwijzingen bij. Die laatsten zijn belangrijk om te kijken of er op een andere plek, buiten de thuiszorg, wel een passende baan is voor iemand.
Niet te missen in de stad
De nieuwe campagne kan eigenlijk geen Amsterdammer ontgaan. Ga maar na: filmpjes op AT5 en op de website van Zorg voor Amsterdam, grote billboards door de hele stad, posters in abri’s en bij het Jongerenpunt, en niet te vergeten heel veel aandacht op social media. “We willen echt proberen om zoveel mogelijk mensen te bereiken voor dit betekenisvolle werk. De enige eis die we hebben is dat je minimaal 20 jaar oud moet zijn. Bij aanmelding belt de betreffende thuiszorgorganisatie de kandidaat voor een kennismakingsgesprek en neemt dan alleen nog een basistoets af. Je komt tenslotte wel achter de voordeur van mensen en dat vereist een groot verantwoordelijkheidsgevoel”, aldus Jessica.
De samenwerking tussen het Regionaal Werkcentrum en de thuiszorgpartners verloopt goed. “De lijnen met Hans Bitter zijn kort”, weet Jessica. “Hij is altijd goed bereikbaar. Hans is ook altijd in voor nieuwe events. Ik kan nu alvast aankondigen dat er nog vóór de zomer een event komt voor hulp bij huishouden. Houd onze website ‘Zorg voor Amsterdam’ dus maar goed in de gaten!”
Ideale studentenbaan
Doordat werktijden heel flexibel zijn in te vullen en je al vanaf twee uur per week kunt werken, is het ook voor studenten een aantrekkelijke baan. Mark Prent (27) was met zijn studie bezig en werkte in de horeca voordat een vriendin hem het beroep hulp in de huishouding aanraadde. Dit advies pakte boven verwachting goed uit. Marks benadering van huishoudelijke hulp is een delicate mix van mededogen, humor en het vermogen om schoonmaakondersteuning te overstijgen naar emotionele ondersteuning. “Ik ben niet alleen hun huis aan het schoonmaken, ik ben onderdeel van hun leven.”
Meer weten?
Kijk voor meer informatie op ‘Zorg voor Amsterdam’